Nøkkelen til sunn hud:

Finn din hudtype

Vet du hvilken hudtype du har, sånn egentlig? For å ta best mulig vare på huden din, er det en fordel å vite svaret på akkurat det spørsmålet. Her ser du hvordan du finner det ut.

Det å bruke hudpleieprodukter som er tilpasset akkurat din hud, er med og bidrar til at huden både ser og føles best mulig ut.

Men det er ikke alltid like lett å identifisere hudtypen din – og mange tar faktisk feil.

Hudtypen din kan også endre seg med alderen. Det er helt vanlig at huden blir tørrere med årene fordi den naturlige fuktighetsbarrieren svekkes. Selv om du alltid har hatt fet hud, kan du oppleve at visse områder blir tørrere etter hvert som du blir eldre. Klima, kosthold og andre faktorer kan også påvirke hudtypen din.

De fire vanligste hudtypene er normal, tørr, fet og kombinasjonshud. Det er litt uenighet om sensitiv hud regnes som en egen hudtype, men vi har valgt å inkludere den her.

Denne guiden er for deg som vil ha en enkel måte å finne ut hvilken hudtype du har – slik at du kan gi huden din best mulig pleie.

De 5 hudtypene

1. Normal hud

Normal hud er en balansert hudtype som verken er for fet eller for tørr. Talgnivået og andre faktorer som påvirker hudens helse, er innenfor normalområdet. Disse faktorene er blant annet fuktighetsnivå, blodsirkulasjon, elastisitet og cellefornyelse.

Normal hud ser klar og sunn ut. Denne hudtypen er mest vanlig hos yngre personer, men kan forekomme i alle aldre.

2. Fet hud

Huden produserer naturlig olje (sebum, eller talg) for å holde seg fuktig. Personer med fet hud har en økt talgproduksjon, noe som kan føre til større porer, en blank overflate og hyppigere utbrudd av kviser og urenheter. Generelt er det slik at jo større porer, desto mer aktiv er talgproduksjonen.

Hvis du har fet hud, kan det være fristende å hoppe over fuktighetskrem, men det er også relativt vanlig at fet hud også kan oppleve fuktmangel. Velg en fuktighetskrem eller et serum med hyaluronsyre, som hjelper huden med å holde på fuktighet uten å skape en fet overflate.

3. Tørr hud

Tørr hud produserer mindre olje enn normal hud, noe som kan gjøre at den ser matt ut og føles stram, ru eller kløende. Fordi tørr hud mangler de naturlige oljene som holder på fuktighet og beskytter mot ytre påvirkninger, kan den være mer utsatt for rødhet og irritasjon. Små rynker og linjer dukker ofte tidligere opp i en hud som er tørr.

Alle hudtyper blir tørrere med alderen, men kvinner er mer utsatt for tørr hud enn menn. Dette har sammenheng med hormonforandringene som skjer i årene før, rundt og etter overgangsalderen.

Hvis du har tørr hud, bør du unngå produkter som inneholder uttørkende eller irriterende ingredienser. Bruk en fuktighetskrem spesielt utviklet for tørr hud, og som inneholder ingredienser som tilfører og holder på fuktighet. Gjerne hyaluronsyre og/eller squalane. Husk at hudens behov kan endre seg med årstidene, og tørr hud kan føles ekstra stram om vinteren.

4. Kombinasjonshud

Kombinasjonshud, som er den vanligste hudtypen, kjennetegnes av at huden er både fet og tørr på forskjellige områder av ansiktet.

Personer med kombinasjonshud har ofte fet hud i T-sonen (panne, nese og hake), mens huden på kinnene, rundt munnen og øynene kan være tørrere. De kan også være mer utsatt for kviser i T-sonen.

Kombinasjonshud kan føles tørr om vinteren og mer oljete om sommeren. Du kan trenge forskjellige produkter avhengig av sesong eller til og med ulike deler av ansiktet. Hvis T-sonen er fet, kan du bruke produkter for fet hud der, mens du bruker mildere produkter på resten av ansiktet.

5. Sensitiv hud

Sensitiv hud er mer utsatt for rødhet og irritasjon. De som har sensitiv hud, kan også ha andre hudproblemer i tillegg.

Sensitiv hud blir ikke alltid sett på som en egen hudtype, da den ofte skyldes tørr hud som har blitt irritert av for mye vask, sterke renseprodukter eller andre ytre påvirkninger.

Langvarig eksponering for irriterende stoffer som parfyme, fargestoffer eller andre kjemikalier kan også føre til hudallergi. Men med riktige produkter kan sensitiv hud holdes under kontroll. Om du har sensitiv hud, bør du unngå sterke kjemikalier i alle hudpleieprodukter.

Hvordan finne ut hvilken hudtype du har

Se på huden din uten produkter

En enkel måte å finne hudtypen din på er å studere huden din uten produkter. Vask ansiktet med en mild rens og tørk forsiktig. Ikke påfør hudpleieprodukter.

Vent i 30 minutter og se deg i speilet. Ser huden blank ut? Da har du sannsynligvis fet hud. Føles huden stram? Kanskje ser den litt flassende ut? Da har du nok en tørr hudtype. Eller kanskje har du både blanke og tørre områder? Da har du sannsynligvis kombinasjonshud.

Bruk papirmetoden

En annen metode er å bruke en type papir som kalles blottingpapir, som finnes i mange butikker. Om du ikke har det, kan du bruke helt vanlig serviett. Bare sørg for å fjerne det ene laget med papir, ikke bruk servietter med mange lag.

Press et rent blottingpapir (eller en serviett) mot forskjellige områder av ansiktet, for eksempel kinnene og T-sonen. Hold papiret opp mot lyset for å se hvor mye olje som er absorbert.

Jo mer olje det er på papiret, jo mer sannsynlig er det at du har fet hud. Om det er lite eller ingen olje, har du tørr hud. Hvis du har olje i T-sonen, men ingen andre steder, har du antakeligvis kombinasjonshud.

Den beste hudpleien for din hudtype

Selv om vi alle har forskjellige hudtyper som krever litt ulike tilnærminger til hudpleie,
er det i bunn og grunn slik at alle hudtyper har akkurat de samme grunnleggende behovene. Enten huden er fet, tørr, sensitiv eller en kombinasjon, trenger den fuktighet, næring, beskyttelse og balanse for å se sunn ut.

En av de beste måtene å dekke hudens grunnleggende behov på er ved å bruke naturlige, trygge og veldokumenterte ingredienser. Ingredienser som hyaluronsyre, antioksidanter og planteoljer er eksempler på ingredienser som fungerer på tvers av alle hudtyper. De bidrar til mer fukt, roer ned og styrker huden uten å forstyrre den naturlige balansen.

Vi i Vessi legger stor vekt på å utvikle effektive produkter med en høy andel av naturlige ingredienser, og som er helt fri for parabener, sulfater og plast. Når huden får det den trenger, uten for mange unødvendige kjemikalier, vil den klare å regulere seg selv bedre. Det gjør at den fremstår sunnere og mer balansert – uansett hudtype.

Personvernerklæringen

More Leads AS beskytter den personlige integriteten din. Tilliten til de besøkende og kundene våre er den mest verdifulle ressursen vi har, og More Leads AS legger derfor denne personvernerklæringen, som er utarbeidet i henhold til personopplysningslovens krav, til grunn for virksomheten. Personvernerklæringen forklarer hvordan More Leads AS samler inn og bruker personopplysningene dine. Erklæringen beskriver også rettighetene dine overfor More Leads AS og hvordan du kan benytte deg av disse. Dersom du har spørsmål til denne personvernerklæringen eller til behandlingen av personopplysningene dine, kan du kontakte More Leads AS. Det er viktig at du gjør deg kjent med og forstår personvernerklæringen og hvordan du kan påvirke bruken av personopplysningene dine.

Denne personvernerklæringen gjelder for all informasjon som samles inn via Vessi’s nettside (https://info.vessi.no). I tillegg til denne erklæringen, gjelder også vilkår og betingelser for kjøp på https://info.vessi.no.

Hvem er ansvarlig for personopplysningene dine?

More Leads AS org.nr. 926 960 636 med Adresse: PB19, Bjørumsvegen 15, 4820 Froland er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine.

Hvilke personopplysninger behandler More Leads AS?

Personopplysninger som du avgir til More Leads AS: Du kan komme til å gi More Leads AS informasjon om deg selv på flere måter, slik som ved kjøp i noen av butikkene våre, ved besøk eller kjøp på https://info.vessi.no eller ved henvendelser til More Leads AS kundeservice.

Person- og kontaktinformasjon slik som navn, fødselsdato, kjønn, faktura- og leveringsadresse, e-postadresse, mobiltelefonnummer,

konto- og betalingsopplysninger (dog ikke kortnummer og CVC-koder) og fakturainformasjon, etc.

Personopplysninger som More Leads AS samler inn om deg: Når du anvender More Leads AS’ tjenester, slik som ved kjøp i noen av More leads as’ butikker, ved kjøp eller besøk på https://info.vessi.no eller når du kontakter Vessi Kundeservice.

Navn, fødselsdato, faktura- og leveringsadresse, e-postadresse, telefonnummer, etc;

Informasjon om varer og/eller tjenester som du har vist interesse for på https://info.vessi.no gjennom søk og klikk;

Informasjon dersom e-post fra More Leads AS åpnes og hva du klikker på i e-postmeldingen;

Bestillingene og kjøpshistorikken din som kunde, medlem eller besøkende;

Samtaler, e-post, chattefunksjon eller henvendelse via sosiale medier til https://info.vessi.no kundeservice;

Informasjon om bruken din av More leads AS’ tjenester, slik som svartid for sider, nedlastningsfeil, hvordan du åpnet og forlot tjenesten;

Resultater fra kundetilfredshets- eller markedsundersøkelser;

Enhetsinformasjon slik som IP-adresse, språkinnstillinger, geografisk informasjon om enheten og nettleserinnstillinger.

Personopplysninger som More Leads AS innsamler fra tredjeparter: I enkelte tilfeller bruker More Leads AS informasjon mottatt fra andre kilder, slik som ved oppdatering av adresseinformasjon fra en ekstern adresseleverandør. Videre benyttes annonseringsnettverk, måleverktøy eller tredjeparter som hjelper oss (eller dem) til å forstå brukeratferd og preferanser. Eksempelvis kan en annonsør gi More Leads AS informasjon om hva som skjedde etter et klikk på en annonse, slik at More Leads AS skal kunne måle effektiviteten til slike annonser og gjøre dem mer relevante for deg som kunde.

Formål og rettslig grunnlag for behandlingen av sensitive personopplysninger

More Leads AS behandler personopplysninger om deg for å gjennomføre avtalen med deg, eller for å utføre gjøremål i samsvar med ønskene dine før en avtale blir inngått:

For å bekrefte identiteten din og verifisere person- og kontaktopplysningene dine;

For å administrere bestillingene dine og kundeforholdet ditt, f.eks. å gi deg informasjon, produkter og tjenester fra More Leads AS;

For å kunne sende generelle tilbud og direkte markedsføring i samsvar med medlemsvilkårene.

For å kunne gi deg en personlig tilpasset opplevelse, attraktive tilbud og kommunikasjon som er relevant for deg, i samsvar med medlemsvilkårene.

Gjennomføre analyser av opplysninger for å kunne forbedre brukeropplevelsen

More Leads AS behandler personopplysninger om deg i overensstemmelse med følgende rettslige forpliktelser:

Å etterkomme relevant lovgivning og oppfylle rettslige forpliktelser (f.eks. krav i bokføringsloven, produktansvar, forbrukervernlovgivning og krav om vern av personopplysninger i IT-systemer);

Å forhindre misbruk, slik som bedrageri og identitetstyveri.

More Leads AS behandler personopplysninger om deg med bakgrunn i en interesseavveining for følgende formål:

For å kunne sende tilbud og utøve direkte markedsføring, både generelle og personlig tilpassede;

For kunde- og markedsanalyser samt for å kunne forbedre og forsterke tjenestene våre overfor deg;

Yte kundeservice og hjelp som du behøver med hensyn til tjenestene våre;

For å håndtere og muliggjøre deltakelse i eventuelle konkurranser og arrangement;

For å kunne evaluere, utvikle og forbedre selskapets tjenester, produkter og system for kundegruppen generelt;

For å forhindre misbruk av tjenesten, forhindre ulovlig innlogging samt å forebygge og anmelde forbrytelser mot selskapet.

More Leads AS eller en tredjeparts berettigede interesse i å behandle personopplysninger om deg med støtte i en interesseavveining, er å kunne tilby deg en bedre kundeopplevelse og yte service i form av ulike tjenester som tilpassede tilbud og kommunikasjon. I tillegg skal More Leads AS kunne analysere hvordan tjenestene anvendes for å kunne gjøre forbedringer for deg som kunde. Dessuten er sikkerhet en legitim interesse for More Leads AS. Når du oppgir dine personopplysninger ved bestilling, benyttes disse for å håndtere din spesifikke forespørsel. Vi vil også bruke informasjonen til å kommunisere med deg, samt tilpasse tjenesten vår. Vi kan kontakte deg via telefon, elektronisk kommunikasjon og brev med mindre du har gitt oss beskjed om at du ikke ønsker å bli kontaktet. Etter endt kundeforhold vil vi fortsette å oppbevare navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer og kjøpshistorikk for å kontakte deg ved telefon, elektronisk kommunikasjon eller adressert post med tilbud og nyheter om våre produkter som vi tror kan være av interesse for deg, med mindre du har reservert deg for dette via vår kundeservice.

More Leads AS behandler også personopplysningene dine i den hensikt å sikre identiteten din og oppdatere medlemsregisteret med postadressen din. Bruk av personopplysninger for sikker identitet er den eneste garantien for å sikre at verdidokumenter, f.eks. bonussjekker, ikke havner i gale hender, men blir benyttet av riktig person.

Dersom du ikke gir personopplysningene dine til More Leads AS, har vi ikke mulighet til å gjennomføre avtalen med deg eller oppfylle NOEN av More Leads AS´ forpliktelser overfor deg.

Hvem kan få tilgang til personopplysningene dine?

More Leads AS kan komme til å gi ut eller dele personopplysningene dine med utvalgte tredjeparter som følger. Vi tar fornuftige tekniske, organisatoriske og juridiske sikkerhetsmessige forholdsregler i samsvar med personvernlovgivningen for å sikre at personopplysningene dine håndteres på en sikker måte der opplysningene overføres eller deles med en tredjepart.

Systemoperatører for CRM-system og oppgavebehandling. For å kunne håndtere personopplysninger som trengs for å administrere kundeforholdet og nå ut med tilbud til More Leads AS sine kunder.

Leverandører av adresseopplysninger og distribusjon.

More Leads AS benytter eksterne leverandører for automatisk håndtering og oppdatering av adresseopplysningene dine. Leverandører som brukes er innen distribusjon.

Samarbeidspartnere som håndterer betalinger.

For å håndtere betalinger som foretas av More Leads AS` kunder, benyttes leverandører for å sikre at det skjer en rask og sikker betaling.

Samarbeidspartnere som håndterer markedsføring.

Nutrinor AS benytter eksterne leverandører for håndtering av markedsføring via telefon, email eller DM.

Ved overdragelse. More Leads AS kan komme til å dele opplysningene dine med tredjeparter:

I tilfeller der More Leads AS selger eller kjøper virksomhet eller tjenester, kan More Leads AS komme til å utgi personopplysninger til en potensiell selger eller kjøper av slik virksomhet eller tilgang.

Dersom More Leads AS eller en vesentlig del av More Leads AS virksomhet erverves av en tredjepart, kan personopplysningene dine komme til å bli delt.

Hva More Leads AS ikke kommer til å gjøre med personopplysningene dine: More Leads AS kommer ikke til å selge opplysninger til en tredjepart uten godkjenning fra deg.

Hvordan behandler More Leads AS personopplysningene dine?

More Leads AS og deres leverandører og samarbeidspartnere vil, som hovedregel, behandle personopplysninger innenfor EU/EØS- området. Personopplysningene dine vil ikke bli behandlet utenfor EU/EØS-området med mindre det foreligger en beslutning fra EU-kommisjonen som sier at vedkommende tredjeland overholder et adekvat sikkerhetsnivå eller har innført tilstrekkelige sikkerhetstiltak for å sikre at rettighetene dine beskyttes.

Hvor lenge behandler More Leads AS personopplysningene dine?

More Leads AS behandler personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å utføre våre kontraktsmessige forpliktelser overfor deg, og så lenge det er nødvendig i henhold til lovbestemt lagringstid. Dersom More Leads AS behandler dataene dine for andre formål enn våre kontraktsmessige forpliktelser (f.eks. for å oppfylle de krav som fremgår i regnskaps- eller forbrukervernlovgivningen), vil det gjøres kun så lenge det er nødvendig for det respektive formålet. I de tilfeller der More Leads AS behandler personopplysningene dine i egenskap av en interesseavveining, har du rett til å gjøre innvendinger mot behandlingen.

I samsvar med gjeldende lovgivning har More Leads AS rett til å lagre kontaktopplysningene dine for direkte markedsføringsformål for en periode etter kjøpet ditt eller etter at avtalen mellom oss er utløpt. Avtaleperioden vil avhenge av hva som omfattes av avtalen. More Leads AS kan derfor komme til å lagre kontaktopplysningene dine for å sende deg tilbud via direkte markedsføring i den aktuelle perioden, i henhold til gjeldende personvernlovgivning, markedsføringslov og praksis.

Dersom du har gitt samtykke til å motta direkte markedsføring, vil More Leads AS behandle personopplysninger som er registrert for direkte markedsføring inntil du melder deg av eller gir beskjed til More Leads AS at du ikke lenger ønsker å motta direkte markedsføring. Det kan du gjøre ved å kontakte kundeservice.

Vi kan oppbevare personopplysningene dine lengre enn det som er angitt over i den grad More Leads AS er pliktig til det i henhold til lover, forskrifter eller myndighetsbeslutninger.

Hvordan beskytter More Leads AS personopplysningene dine?

More Leads AS tar de tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak som kreves i henhold til loven, for å påse at personopplysningene dine ikke blir manipulert, går tapt eller ødelegges, eller at uvedkommende får tilgang til dem. Våre sikkerhetsrutiner endres i takt med teknologiens utvikling og forbedring.

Rettighetene dine

I henhold til gjeldende personvernlovgivning har du rett til å få tilgang til de opplysninger om deg som More Leads AS behandler. Eksempler på slike opplysninger er hvilke kategorier av samt hvilke spesifikke personopplysninger More Leads AS behandler, og til hvilke formål More Leads AS vil bruke disse. Du har også rett til å kreve korrigering av uriktige personopplysninger.

Du har rett til å be om sletting eller begrensninger av personopplysningene dine, samt å komme med innvendinger mot More Leads AS behandling av dem. Disse rettighetene er imidlertid ikke absolutte: eksempler på unntak fra retten til sletting er i de tilfeller der personopplysninger er nødvendige for etterlevelse av målsetningene, eller dersom det finnes en rettslig forpliktelse som innebærer at More Leads AS må ta vare på disse personopplysningene. For at More Leads AS skal kunne fortsette med behandling av opplysninger etter en innvending, må More Leads AS dokumentere at de berettigede interessene deres veier tyngre enn interessen du har i at opplysningene ikke behandles.

I tillegg kan du, i visse tilfeller, ha rett til å få de personopplysninger du har gitt til More Leads AS utlevert i et strukturert, allment brukt og maskinlesbart format. Du vil også ha rett til å overføre disse til en annen behandlingsansvarlig.

Du har også rett til når som helst å komme med innvendinger mot behandlingen av personopplysningene dine i enhver generell og personlig tilpasset direkte markedsføring og kundeanalyse.

All kommunikasjon og samtlige tiltak som More Leads AS foretar seg vedrørende rettighetene dine skal gjøres kostnadsfritt. Ved åpenbart ubegrunnede eller urimelige krav, forbeholder More Leads AS seg retten til enten å kreve et rimelig gebyr som dekker de administrative kostnadene for levering av informasjonen eller for å gjøre de tiltak som kreves eller for å ikke imøtegå kravet. More Leads AS kontaktopplysninger fremgår i siste avsnitt i personvernerklæringen.

Dersom du skulle ha innvendinger vedrørende More Leads AS behandling av personopplysningene dine, har du rett til å klage til Datatilsynet eller annen passende tilsynsmyndighet som overvåker foretakets håndtering av personopplysninger.

More Leads AS bruk av informasjonskapsler (cookies) og lignende teknikker

More Leads AS benytter informasjonskapsler og lignende sporingsteknikker for å levere en skreddersydd og tilpasningsdyktig opplevelse på nett, og for å forbedre opplevelsen din av More Leads AS tjenester. More Leads AS benytter informasjonskapsler på https://info.vessi.no og i tjenestene sine. Her vil vi forklare hvordan More Leads AS bruker informasjonskapsler og hvilke valg du kan ta med hensyn til disse.

Hva er informasjonskapsler/digitale sporingsteknikker?

Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som består av bokstaver og tall som sendes fra webserveren vår og lagres på nettleseren eller enheten din. More Leads AS benytter seg av ulike typer informasjonskapsler:

Sesjonsavhengige informasjonskapsler (session cookies) er tilfeldige informasjonskapsler som slettes når du lukker nettleseren din eller slår av enheten.

Faste informasjonskapsler (persistent cookies) blir liggende på datamaskinen inntil du fjerner dem eller de utløper.

Førsteparts informasjonskapsler (first-party cookies) bestemmes av den nettsiden du besøker.

Tredjeparts informasjonskapsler (third-party cookies) bestemmes av en tredjeparts nettside. Hos More Leads AS benyttes disse i første omgang til analyser (f.eks. Google Analytics)

Lignende sporingsteknikker er teknikker som lagrer opplysninger på nettleseren din eller i enheten din på tilsvarende måte som informasjonskapsler.

Bruk av Google Analytics

Som ledd i markedsføringen vår analyserer More Leads AS opplysninger knyttet til hvordan du bruker https://info.vessi.no og aktiviteten din på More Leads AS sider i sosiale medier. For eksempel, ved hjelp av Google Analytics kan vi analysere atferden din med den hensikt å skape mer relevante annonser og tilbud for deg, samt å utvikle More Leads AS produkter og tjenester. Videre brukes Google Analytics til å evaluere bruken av https://info.vessi.no for tjenester knyttet til nettsideaktivitet og internettbruk.

Hvorfor bruker More Leads AS informasjonskapsler?

De informasjonskapslene som More Leads AS benytter forbedrer som regel de tjenester som More Leads AS tilbyr deg. Noen av More Leads AS tjenester trenger informasjonskapsler for å fungere riktig, mens andre forbedrer tjenestene for deg. More Leads AS benytter informasjonskapsler for global analytisk informasjon om bruken din av More Leads AS tjenester. More Leads AS bruker informasjonskapsler for å bevare funksjonelle innstillinger som språk og andre opplysninger. More Leads AS benytter informasjonskapsler som også gjør det mulig for More Leads AS å tilby deg relevant markedsføring.

Muligheten til å kontrollere bruken av informasjonskapsler

Nettleseren eller enheten din gir deg mulighet til å endre innstillingene for bruken og omfanget av informasjonskapsler. Gå til innstillingene for nettleseren eller enheten for å lære mer om dette. Eksempler på hva du kan endre er blokkering av alle informasjonskapsler, at kun førsteparts informasjonskapsler skal aksepteres, og sletting av informasjonskapsler når du avslutter nettleseren. Vær oppmerksom på at visse tjenester muligens ikke vil fungere dersom du blokkerer eller fjerner informasjonskapsler.

Endringer av bestemmelser i personvernerklæringen

More Leads AS forbeholder seg retten til å endre på personvernbestemmelsene. Endringer av vilkårene i bestemmelsen vil bli kunngjort på https://info.vessi.no en måned før endringene trer i kraft. Gjeldende vilkår og betingelser er til enhver tid tilgjengelige på https://info.vessi.no.

More Leads AS kontaktopplysninger

Dersom du har spørsmål vedrørende More Leads AS håndtering av personopplysningene dine eller ønsker å utøve noen av rettighetene du har angående More Leads AS håndtering av personopplysninger, ta gjerne kontakt med More Leads AS på adressen angitt nedenfor. Dersom du ikke ønsker utsendelser eller kommunikasjon, kan du som kunde når som helst avregistrere deg ved å kontakte kundeservice. Du kan også melde deg av ved bruk av samme kommunikasjonsmetode som More Leads AS har benyttet i kommunikasjonen med deg.

Adresse: PB19, Bjørumsvegen 15, 4820 Froland

E-post: kundeservice@vessi.no


Vi har oppdatert personvernerklæringen i henhold til EU’s nye lovgivning. Når du bruker https://info.vessi.no, samtykker du til at vi bruker informasjonskapsler for å øke brukeropplevelsen. Les mer

Om sporingsteknologi/informasjonskapsler

More Leads AS bruker informasjonskapsler og lignende sporingsteknikker for å levere en skreddersydd og tilpasningsdyktig opplevelse på nett, og for å forbedre opplevelsen din av More Leads AS tjenester. More Leads AS benytter informasjonskapsler på https://info.vessi.no og i tjenestene sine. Her vil vi forklare hvordan More Leads AS bruker informasjonskapsler og hvilke valg du kan ta med hensyn til disse.

Hva er informasjonskapsler/digital sporingsteknologi?

Informasjonskapsler er små tekstfiler som består av bokstaver og tall som sendes fra webserveren vår og lagres på nettleseren eller enheten din. More Leads AS benytter seg av ulike typer informasjonskapsler:

Sesjonsavhengige informasjonskapsler (session cookies) er tilfeldige informasjonskapsler som slettes når du lukker nettleseren din eller slår av enheten.

Faste informasjonskapsler (persistent cookies) blir liggende på datamaskinen inntil du fjerner dem eller de utløper.

Førsteparts informasjonskapsler (first-party cookies) bestemmes av den nettsiden du besøker.

Tredjeparts informasjonskapsler (third-party cookies) bestemmes av en tredjeparts nettside. Hos More Leads AS benyttes disse i første omgang til analyser (f.eks. Google Analytics)

Lignende sporingsteknikker er teknikker som lagrer opplysninger på nettleseren din eller i enheten din på tilsvarende måte som informasjonskapsler.

Interessebasert annonsering og remarketing fra generelle reklamemedier.

Kjøpsvilkår

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. 

2. Partene

Selger er: 

Vessi AS, 

Bjørumsvegen 15, 4855 Froland

kundeservice@vessi.no

Organisasjonsnummer: 926 960 636

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den første forsendelsen (prøvepakke) som inngår i abonnementet tilsvarer ca 8 ukers forbruk. Etter første forsendelse vil du hver åttende uke motta fraktfritt en ny forsendelse til prisen som er oppgitt ved bestilling.

Denne prisen inkluderer merverdiavgift og eventuelt andre gebyrer og avgifter som Staten til enhver tid fastsetter. Prisene gjelder inntil endring forekommer. Prøvepakke er et introduksjonstilbud og kan ikke utnyttes illojalt, da det er ment som et tilbud til nye kunder. 

4. Avtaleinngåelse

Du må være 18 år for å kunne handle hos oss. Du kan ikke bestille hvis du er under 18 år. Er du under 18 år skal foresatt bestille på dine vegne. 

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Når vi mottar din første bestilling, vil vi sende en ordrebekreftelse til deg hvis du har oppgitt riktig e-postadresse. Ta vare på bekreftelsen din til du har mottatt varen.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. 

Produkter betales av Kjøper med faktura som blir utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. 

Fordringen/fakturaen overdras i sin helhet til Finans2 AS. Befriende betaling kan kun skje ved betaling til Finans2 AS. 

6. Abonnementsbetingelser

Ved bestilling inngår Kjøper avtale om abonnement for ønsket Produkt, til pris og leveringsintervall som beskrevet før bestilling. Kjøper kan pause, endre eller si opp avtale via Selgers kundeservice. Har Kjøper behov for å gjøre endringer på abonnement før neste forsendelse, må dette gjøres før den angitte dato på fakturaen. 

Varselfrist for oppsigelse på prøvepakker er normalt 7 dager før neste forsendelse. På regulære abonnentsforsendelser er varselfrist for oppsigelse satt til 14 dager før neste forsendelse. Dette er på grunn av at forsendelse må pakkes på lager i forkant av utsending. Nøyaktig dato er angitt på faktura.  

7. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Levering foregår via Posten Norge og produkt vil normalt mottas innen 3-8 dager fra bestilling. 

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos oppgitt adresse i bestillingen til kjøperen.  

8. Retur av varer i abonnement

Ved bestilling av varer i abonnement, gjelder angrerett kun på første forsendelse, som beskrevet i punkt 10. 

Påfølgende varer i abonnementet er identiske (ensartede ytelser) og returrett er ikke gjeldende. Oppsigelse av abonnement med regulære forsendelser må foretas som beskrevet i pkt. 6 over. 

9. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6. 

Les informasjonsbrosjyre og informasjonen på forpakningen nøye med hensyn til anbefalt dosering osv.

10. Angrerett

Angrerett gis kun på første forsendelse. Jfr. loven har du rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter mottak av varen.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. 

Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen. 

11. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.

12. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. 

13. Ansvarsbegrensninger

Vessi AS tar ikke ansvar for uriktig bruk av våre produkter. Følg alltid gitt anvisning på produktemballasje.